poniedziałek, 7 września 2009

Informacje tranzytowe- podsumowanie2- Węgry

Tuż za granicą Słowacko - Węgierską zaczął się niemal inny świat. Droga szybkiego ruchu z ograniczeniem do 110 km/h.
O ile na Słowacji trzeba poważnie rozważyć zakup winiety na autostradę, o tyle na Węgrzech wydaje mi się to koniecznością. Autostrady są piękne i można nimi przejechać cały kraj. Ceny winiet (które można kupić także w domu przez internet, jeśli ktoś chciałby ograniczyć kontakty z Węgrami) są następujące:
4- dniowa 1530HUF co wynosi 24.90,
10- dniowa 2550 HUF co wynosi 41.56,
miesięczna 4200 HUF co wynosi 68,46,
warto zwrócić uwagę że przy wyjeździe na tygodniowy pobyt warto kupić winietę 10-dniową, wystarczy na podróż w obie strony.
Jak już napisałem wcześniej autostradami byłem zachwycony chociaż zdarzyło mi się stać ok 5 godzin w gigantycznym korku powstałym nie wiadomo z jakiej przyczyny. Na koniec dostaliśmy pół litra wody mineralnej żeby nie umrzeć z pragnienia i wpuszczeni do centrum jakiegoś miasteczka.
Pomijając ten incydent autostrady są dobrze oznakowane, jest dużo zjazdów z parkingami, gorzej jest z restauracjami wieczorem, wszystkie pozamykane.

Zdziwiło mnie to że Węgry są bardzo drogim krajem, na jednej ze stacji zobaczyłem pączek za 1.5 euro co mnie zniechęciło do stołowania się w tym kraju.
Cena paliwa (diesel) to w zależności od stacji 4,91 zł (323.90 HUF), i 5,00 zł! (314.90). Rożnica wynika stąd że płatności obsługiwały różne banki (różne karty) (PKO BP mniej korzystnie, ale należące do niego Inteligo pobrało sobie mniejszą prowizję)
kawa z automatu 120 HUF (2 zł)
dwa zimne hamburgery 699 HUF (10.70 zł)
na niektórych stacjach w pobliżu Budapesztu toalety są płatne (100 HUF).
Chcąc się przekonać czy bardziej korzystnie jest wymieniać pieniądze w kantorach czy płacić kartą zrobiłem porównanie wartości i tak:
1 zł po wymianie w kantorze to 61,35 HUF, natomiast 1 zł przy płaceniu kartą to w zależności od dnia i banku 62,90 do 65,95 HUF więc znacznie korzystniej. W drugą stronę 100 HUF to w kantorze 1,63 zł a w banku 1,58 do 1.52 zł.
Warto jest przejechać a nawet zatrzymać się w Budapeszcie- jest piękny, ale to zupełnie inna bajka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz